Lägg ned tid på startsidan
Startsidan är helt klart en av de viktigaste delarna av någon sajt, det är här som man har chansen att skapa ett bra och bestående första intryck. Med en bra startsida kommer man ha lättare att behålla besökare och råkar man sälja saker via sin sajt så är detta såklart ännu viktigare att göra.
Vem, Vad, Vilket och Varför?
Det första man vill att ens startsida ska kunna göra är att besvara ett par frågor:
- Vem man är.
- Vad man gör.
- Vilket unikt material eller unika produkter man kan erbjuda.
- Varför man är ett bättre val än sina konkurrenter.
Det finns en rad olika sätt att besvara dessa frågor, det gäller att hitta ett sätt som är intuitivt, kan snabbt uppfattas och inte tar onödigt mycket plats.
Bilder, bilder, bilder
Efter detta bör man även ta hjälp av det gamla ordstävet:
En bild säger mer än tusen ord
Bilder säljer en sajt, en produkt eller tjänst mycket lättare än bara text. Bilder kommer även att få ens sajt att verka mycket mer levande. Titta bara på en klädbutik som Ellos, jämför startsidan med deras undersida ”Logga in / Registrera dig” och tänk hur tråkig det hade varit som startsida.
Strukturera allt
En annan mycket viktig aspekt av webbdesign är användarvänlighet, man vill alltid att besökare ska kunna hitta dit de vill utan att behöva leta runt en massa och börja fundera var det kan finnas.
Ett sätt att hjälpa besökare ta sig runt är såklart en sökfunktion, detta är absolut ett måste om man säljer produkter på sin sajt.
Sedan måste man även se till att ha ett bra menysystem, det är här som alla de viktigaste undersidorna ska dyka upp. Det är dessutom en bonus om det alltid kan indikeras i menyn var man är.