Nå kunderna online
Att synas online med sin verksamhet är idag ett måste för företag, stora som små. För små företag är internet guld! Oavsett om man har en fysisk butik som man vill nå ut med till fler kunder, eller om man har en ren internetverksamhet kan man använda sig av onlinemarknadsföring.
Många företag jobbar på det här sättet idag. De företag som säljer sportresor har hela bokningsprocessen med flyg, hotell och idrottsarena online, och företag som tidigare bedrev postorderverksamhet har idag större delen av sin försäljning i internetbutik. På så vis når man också en mycket större kundkrets än den som finns i ens egen stad.
Oavsett om man vill sälja produkter eller tjänster så är kontors- och butikslokaler i centrala lägen en stor kostnad. Genom att ha sin verksamhet uteslutande online, så kan man ha lagerlokaler och administrativa delar i mindre attraktiva lägen, eller till och med hemma, och minska kostnaderna. Internet blir skyltfönstret mot kunderna.
Därför är en snygg och lättnavigerad hemsida viktig. Har man nyss startat sitt företag kan man komma billigt undan genom att själv göra en hemsida i WordPress eller något annat lättanvänt verktyg. Till sidan kan man koppla sin butik, om man har en sådan, och kanske en blogg med nyheter och inspiration. Är man inte den bloggande typen kan man se till att koppla företagets Instagram– och Twitterkonton till sidan och varva erbjudanden och ren produktreklam med roliga inlägg. Genom sociala medier kan man sedan ta hjälp av sina vänner att sprida informationen om verksamheten.
När man fått rullning på företaget kan man sedan skaffa en professionell hemsida som man själv administrerar, och kanske även marknadsföra sig mer genom exempelvis Googleannonser och reklambanners på andras webbplatser. Ytterligare ett sätt att nå ut till kunderna är att skicka nyhetsbrev via mejl. Tänk då på att inte skriva samma information varje gång, utan skicka unika erbjudanden och annan information som passar den specifika målgruppen.